Що потрібно знати, щоб навчитися ділити
Перш, ніж приступити до поділу, потрібно переконатися в тому, що дитина засвоїла ази математики – додавання, віднімання, перевірити знання таблиці множення. Необхідно переконатися, як він вивчив розряди чисел.
Без цих основ навряд чи вийде проводити арифметичні операції з числами. Математика не терпить прогалин у знаннях, тому важливо вкласти цей принцип у голову дитини з раннього віку. Навіть якщо якась частина матеріалу була пропущена через хвороби або іншого відсутності на уроці, матеріал повинен бути вивчений.
Прогалини в знаннях спричинять за собою труднощі у вирішенні завдань, прикладів, а в старших класах і проблеми у вивченні інших дисциплін.
Принцип поділу для дітей
Далі приступають до формування самого розуміння, що розподіл – це процес поділу чого-небудь на однакові частини. Простіше за все навчити дитину – попросити розділити невелику кількість предметів між ним і членами сім’ї. Використовуючи ігровий підхід, йому легше вловити суть самого процесу ділення.
Так, наприклад, просять розділити апельсин на часточки між ним і членами сім’ї, щоб у всіх було порівну. Спочатку дитина буде перекладати по одній штучці. Потім потрібно запропонувати йому підрахувати, скільки часточок було спочатку, і яка кількість дісталося кожному.
Треба показати дитині, що вміти розділити предмети – значить розкласти їх таким чином, щоб усі отримали порівну незалежно від кількості учасників. При цьому пояснюють, що не завжди їх можна розділити на однакові частини. Наводять приклад. Якщо 10 яблук розділити між татом, мамою і бабусею, то кожен отримає по 3 штуки, а 1 залишиться.
Після того, як дитина засвоїла саму суть принципу поділу, треба починати вивчати математичну запис цієї операції. Пояснюють, що поділ – протилежна операція множенню. Демонструють це за допомогою таблиці множення.
Наприклад, 3х2=6. Треба показати, що операція ділення, протилежна множенню. Ділять «6» на множник «3», і в результаті буде інший множник.
Завдання – пояснити таблицю множення «навиворіт». Дуже важливо, щоб дитина добре засвоїла, ці знання будуть необхідні для вивчення ділення в стовпчик.
Методика навчання ділення в стовпчик
Щоб приступити до цього арифметичного дії, потрібно познайомити дитину з назвою елементів при діленні.
Ділене – число, що підлягає розподілу, ділиться на дільник, в результаті виходить частка
Ділення в стовпчик на конкретному прикладі
Дитині пропонується розділити число 945 на 5 стовпчик.
Крок 1. На цьому етапі потрібно попросити дитину показати компоненти поділу. Якщо він правильно засвоїв вище викладений матеріал, то без особливих зусиль визначить: 945 – це ділене, 5 – дільник, результат ділення – частка. Власне, це те, що і необхідно знайти.
Крок 2. Спочатку дитину просять записати поруч 945 і 5, а потім ділять їх «куточком».
Крок 3. Наступний етап, дитину просять розглянути ділене і, просуваючись вправо, пропонують визначити найменше число, що більше дільника. Учень визначає числа: 9, 94 і 945. Найменшим з них є 9. Потім запитують, скільки разів 5 вміщується в числі 9? Дитина дає відповідь, що один раз. Значить, пишуть 1 під рискою – першу цифру шуканої частки.
Ось і стовпчик скоро вийде.
Крок 4. На наступному етапі пропонують дитині помножити 1 на 5 і отримують 5. Просять записати результат, який отримали, під першою цифрою діленого, і з 9 віднімають 5. Запитують про результат і отримують 4.
Тут важливо пояснити йому, що результат віднімання завжди буде менше дільника. А коли навпаки, значить, неправильно визначили, скільки разів 5 міститься в 9. Так як результат вийшов менше дільника, його збільшують за допомогою наступної цифри діленого. Дитина зносить 4 і пише до четвірки.
Крок 5. Далі задають знайоме питання про те, скільки разів 5 поміщається в 44? Учень відповідає, що вісім разів. Тоді пропонують записати вісімку до одиниці під рисою. Пояснюють дитині, що це буде наступна цифра шуканої частки. Просять 5 помножити на 8. Виходить 40, і записують цю цифру під 44.
Крок 6. На наступному етапі вся операція повторюється. Учень віднімає 40 від 44, і отримує 4 (4 менше 5, значить, дитина все робить правильно). Тепер пропонують використувати останню цифру діленого — 5, просять приписати її вниз до четвірки і виходить число 45.
Знову задають те ж питання. Скільки разів 5 поміщається в 45? Дитина відповідає, що дев’ять разів.
Крок 7. Просять його записати дев’ятку під рисою. Пропонують помножити 5 на 9. Дитина каже, що отримує в результаті 45 і записує в стовпчик під 45. Далі проводить віднімання 45 з 45, і отримує 0. Йому пояснюють, що це був приклад ділення без остачі.
Коли дитина непогано вміє користуватися таблицею множення, ділення в стовпчик для нього є простим завданням. Дуже важливо з допомогою постійних прикладів і вправ закріпити отримані навчики.
.
Джерело: http://poradum.com |