НЕ ЗІПСУЙТЕ ОСТАННІХ ДНІВ
– Чи можете порадити, як у ці серпневі
дні морально підготувати дитину до навчального року, налаштувати на
робочий лад, на щоденну працю? Так би мовити, полегшити перехід із
тримісячної нірвани, що зветься канікулами, до героїчних шкільних
буднів?
– Вважаю, що не варто псувати їй
останні канікулярні дні розмовами про школу, про дисципліну й
необхідність добре навчатися. І не треба вже тепер починати посилено
займатися з нею чи змушувати це робити, бо вона зненавидить ту школу
ще до початку навчального року. Відпочинок для того й потрібен, щоб
розслабитися і відновити сили. Коли ми після відпустки виходимо на
роботу, теж є певний внутрішній спротив, який долається протягом одного
– двох днів. Потім все одно входимо в робочий ритм. Так само й діти.
Тому не варто позбавляти їх цих останніх днів відпочинку – ні змушувати
до занять, ані накручувати як спортсменів: «Ти повинен…». Треба
дозволити відгуляти цей відпочинок до кінця, «випити» його до останньої
краплини. Єдине, що має сенс, – трохи перебудувати режим дня. Бо
влітку все одно він трохи збивається. Дитині, яка звикла лягати влітку
об одинадцятій вечора і вставати в дев’ятій, буде дуже важко
прокидатися о сьомій ранку. Ці дві години виб’ють її з колії. Треба,
щоби біологічний годинник запрацював у звичному для школи ритмі. Бо
якщо водночас відбуваються і зміщення сну, і початок занять – це
набагато важче. Тому режим потрібно перебудовувати поступово – хоча б за
тиждень – півтора до початку навчального року. Щодо всього іншого…
Перед-шкільна підготовка, вся ця магазинно-базарна метушня, купівля
зошитів, іншої учнівської амуніції – це й є непряме, м’яке, плавне, але
все-таки налаштування на навчання. І тут якраз важливо, аби учень брав
участь у цьому процесі, в будь-яких, навіть дрібних покупках того, що
знадобиться йому для школи. Адже це стосується безпосередньо його
самого. Заодно й гроші навчиться рахувати. Бо часто буває так: ми
вважаємо дітей недостатньо дорослими для того, щоб купити собі олівці,
приносимо все готове, а потім вимагаємо від них розуміння й
відповідального ставлення до всього. Іншими словами, сіємо одне, а
врожай хочемо зібрати зовсім інший. А так не буває. Ні в природі, ні в
житті. |