ЧИТАННЯ
1 КЛАС
Тема. Моя Батьківщина - Україна.
Мета. Поглибити знання учнів про нашу державу - Україну. Продовжити ознайомлення з національними символами України. Розважальна пізнавальна література. Виховувати патріотів рідної держави, повагу до її символів, любов до рідного краю, його історичного минулого і сучасного.
Обладнання. Карта України, прислів'я про рідний край, державна символіка.
Хід уроку.
І. Організація класу до уроку.
У небі сонце сяє і сонце накрапає
Тому веселка з неба всміхається до тебе.
Пташина пролітає і вітер повіває
Заглянь-но під листочок –там підроста грибочок
Ліворуч повернися, праворуч подивися
Все гарне як у свято
Тож треба всіх вітати
«Добрий день!»
ІІ. Вступне слово вчителя.
(Пісня «Розкажи про Україну»)
Уч. Любі друзі! Хоч маленькі
Ми вже добре знаєм,
Що зовемось українці
Й українських предків маєм
Уч. Батько, мати, брат, сестричка
І всі інші члени роду,
Всі належать до одного
Українського народу
Вчитель. І сьогодні ми з вами здійснимо подорож … А де ми здійснимо подорож ви дізнаєтесь, коли складете слово зі складів .
щи-на-ків-Бать
Девіз нашого уроку…
Учні
Подорожуй по Україні!
В радості живи!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь,
І про кмітливість не забудь!
(«Розкажи про Україну»)
На уроці ми з вами згадаємо деякі куточки України і детальніше з ними познайомимось. В Україні багато чудових, визначних місць : серед них є величезні міста і маленькі, різноманітні села з шикарними краєвидами
Але сьогодні ми зможемо побувати лише в деяких з них.
Діти, до нас надходить весна прекрасна, до нас скоро прилетять птахи – символ України –Журавлі.
З цими чудовими птахами будемо уявно летіти разом з ними.
(вивішую малюнок журавлів, карти України)
IІІ. Мовна розминка. Визначення теми уроку. Щоб ми говорили на протязі уроку чітко, впевнено і красиво, то підготуємо наші ротики промовивши чистомовочку)
(Читаю)
*Хорове читання;
*Гра «Диригент»
(на дошці – чистомовка)
На-на-на- Україна в нас…(одна)
Ли-ли-ли – Є державні …(символи)
Ас-ас-ас – Шевченко рідний наш… (Тарас)
Ет-ет-ет – Український наш …(поет)
Ти-ти-ти – будем… (подорожувати)
як дзижчить бджілка (Дж-ж-ж-ж-ж),
як гуде поїзд (У-у-у-у-у-у),
як мати колисає дитину (А-а-а-а-а-а),
як пищіть комар (Дз-з-з-з-з-з) і т.п.
ІV Основна частина
1. Відправка – Суми.
Наші журавлі тихесенько собі сидять і не відлітають, а тому що наша велика батьківщина починається з маленької – там де ми народилися, де живе наша родина .
-А що для вас, діти означає слово батьківщина?
• Уч. Є місто слави і звитяг,
Козацьке місто України.
Як світле небо його стяг
Над куполами гордо лине.
Уч. Ми любимо, ми славимо
Рідне і святе.
Суми - місто радості,
Вічно молоде.
Уч. Про Суми слава у віки
Хай лине гордо і врочисто.
Над берегами Псла-ріки –
Найкраще в світі наше місто.
• -Діти, давай те згадаємо що пов’язано з виникненням м. Суми?
За древньою легендою, влітку 1655 року козаки, які освоювали нову територію, знайшли біля річки Сумки, що впадає в Псел, три сумки з монетами, що належать мисливцям. Це і дало місту назву, а сумки сьогодні відображені на сумському гербі. (показую герб)
-А які ви знаєте визначні і відомі місця у нашому місті?
-Діти називають
Сумський театр драми та музичної комедії ім. М.С. Щепкіна
Сумська обласна філармонія
Сумський обласний театр для дітей та юнацтва
Альтанка
Дитячий парк "Казка"
Пам'ятний знак "Сумка"
Уч. Люблю я на Сумщині
Веселі співанки пташині
І річки бистру течію,
І руту-мяту при долині,
Пропахлі вітром колоски,
Гінке, гінке безкрає поле.
І мамин хліб, і ті стежки,
Якими вранці йду до школи,
І перші проліски в гаю,
І щедре сонечко в блакиті
• Складання деформованого речення
Я люблю своє рідне місто Суми. Воно приваблює мене в різні пори року. своє Я місто рідне люблю Суми. Воно приваблює року пори мене в різні.
Фіхзкультхвилинка
2. Зупинка - Київ
Воно відоме в світі,
Каштани в ньому квітнуть,
Будинки тут високі,
Дніпро тече широкий.
Ну, хто з вас здогадається,
Як місто називається? ( Київ)
А чому ми з журавликами до цього міста прилетіли?( Київ – столиця України.)
( Малюнок Києва.)
Екскурсію по Києву сьогодні здійснять Нікіта та Ніка( Розповідь екскурсоводів супроводжується малюнками.)
- Раді вітати всіх гостей у серці України!
- Існує легенда, в якій розповідається про походження назви нашої столиці.
( Малюнок – Кий, Щек, Хорив, Либідь.)
Де стоїть тепер наш Київ,
Там була сама гора.
Жив там першим Кий з Хоривом,
Щек та Либідь – їх сестра.
На честь старшого брата Кия і названа столиця України.
А засновникам міста кияни встановили пам’ятник.
( Слайд – Хрещатик.)
-І сьогодні Київ зачаровує людей своєю красою. Найголовніша вулиця
-Києва – Хрещатик. Широкий, просторий, із зеленими алеями каштанів.
( Слайд – Софійський собор)
Вражає своєю величчю Софійський собор або, збудована ще за князя Ярослава Мудрого. Тут були створені перша бібліотека та школа.
( Слайд – Дніпро)
-На сторожі коло Києва тече найбільша річка України – Дніпро, яка милує нас своїми краєвидами.
- Дякуємо за увагу!
Вч. Діти, а зараз перевіримо, чи уважні ви були під час екскурсії по Києву і пограємо в гру « Продовж речення». Ваше завдання: уважно слухати початок речення і продовжити його.
Гра « Продовж речення»
Столиця України названа на честь… ( Кия).
Головна вулиця Києва…( Хрещатик).
Перші в Київській Русі бібліотека та школа були створені …( в Софійському соборі).
Київ розкинувся на річці …( Дніпро).
Молодці!
На цій зупинці ви працюватимете в парах. Але спочатку нагадайте, будь ласка, що ви знаєте про букву «ї»? (Вона позначає два звуки Й та І)
Порадьтеся з товаришем і зробіть звуковий аналіз слів: (На аркушах паперу надруковане слово, діти виконують звуко-буквенний аналіз слів)
На дошці
І ряд –країна
ІІ ряд – Київ,
ІІІ ряд – Україна.
( 3 учні виконують завдання на дошці. Потім діти за допомогою спеціальних світлофориків перевіряють правильність виконання завдання)
Молодці! Із завданням справились. Летимо далі.
3. Зупинка «Батьківщина Тараса»
Ми продовжуємо нашу подорож по Україні і зупинимось ми…, а де саме відгадаєте, коли розділите цікавий ланцюжок, який є у кожного на аркуші паперу.
БатьківщинаТарасаШевченка
На нашому уроці ми з вами трішки поговоримо про дитинство великої зірки на небосхилі України, про великого українського поета, художника, своєї Батьківщини – про Тараса Григоровича Шевченка.
-Скажіть, що ви знаєте про нього, може чули його вірші?Які?
Уч.Я - маленька українка,
Сьомий рочок маю,
А про Тараса Шевченка
Вже багато знаю.
Він – дитя з – під стріхи,
Він в подертій свиті,
Він здобував славу,
Як ніхто на світі.
А та наша слава
Не вмре, не загине,
Наш Тарас Шевченко –
Сонце України
МАЛЕНЬКИМ ПРО ВЕЛИКОГО ТАРАСА
Оповідання
Коли я була зовсім малою, отакою, як ви зараз, у нас дома дуже любили співати. Зберуться після роботи літнім вечором під свято і співають.
Я знала, що завжди наприкінці співатимуть любимі пісні «Реве та стогне».
знала всі слова, і хоч не всі вірно вимовляла і розуміла, тоненько і собі співала. І
ніхто з мене не сміявся.
Ми жили далеко від Дніпра, але з самого малку я уявляла собі, який він широкий, могутній, і вночі, під час бурі, реве та стогне і підіймає високі хвилі. А закінчувалась пісня тихо-тихо . Я дуже любила цю пісню.
А коли я стала трошки старшою, я спитала у мами:
— А хто ці придумав слова?
— Хіба ти не знаєш? — здивувалася мама. Їй здавалось, мабуть, якщо я співаю, я вже все розумію і знаю. — написав її Тарас Шевченко, наш Кобзар.
— А він ще живий? — спитала я.
— Ні, — похитала головою мама, — він жив давно. Але про нього знали всі
— Як? — спитала я. — Розкажи.
І мама кілька вечорів підряд розповідала мені про Тараса Шевченка.
Ось що він мені розповіла
Страшний був тоді час. Пани жили у величезних маєтках, а працювали на них інші люди, їхні кріпаки. Пан свого кріпака міг покарати як завгодно, міг продати, наче якусь річ. Міг відібрати дітей від батьків і на мисливських собак виміняти. І нікому було поскаржитись, бо правив усім цар, найбільший пан.
І от у селі Кирилівці, яке все належало одному багатому панові, в бідній родині кріпаків Шевченків, народився хлопчик Тарас.
Родина була велика, дітей багато, злидні страшні. У Тараса були старша сестра та брат — Катруся і Микита та молодші за нього — Йосип, Яринка і сліпенька сестричка Марійка. Батьки, як і всі селяни, повинні були на панщині працювати, себто на пана робити. З ранку до ночі вони й гнули спини на панському полі, на панській стайні, у панських садах та городах. А вдома їхні діти лишались голодні, голі, босі.
Жінки брали немовлят з собою на поле.
Хто з дітей трошки підросте — іде одразу працювати.
Та у Шевченків була дружна сім'я. Любили одне одного, жаліли. Зберуться усі ввечері після роботи, постелять у маленькому садочку коло хати рядно, посідають, вечеряють вкупі. Потім, уже згадуючи свою сім'ю, раннє дитинство, написав Тарас Шевченко вірш:
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть.
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи дівчата,
А матері вечерять ждуть.
Сім'я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
Приходив до них часто старий-престарий дід Іван. Його дуже любив маленький Тарасик. Притулиться до нього, і розповідає дід давні минулі часи.
Цікавий був до всього Тарасик, про все йому хотілося дізнатись: і чи є де залізні стовпи, які небо підпирають, чому шлях, що мимо села йде, Чорним зветься.
ДІАЛОГ «ТАРАСИК З МАМОЮ»
V.Робота над текстом
1. Слухання запису пісні
Яку пору року зображено у вірші?
(Весну, бо гудуть хрущі над квітучими вишнями.)
2.Словникова робота
Хрущі
Плуг
Плугатарі
Вечірня зіронька
3. Читання вірша
— Чому сім’я вечеряє коло хати, а не в хаті?
(Стало тепло, на свіжому повітрі приємніше, особливо коли цвітуть сади.)
— Чому подає вечеряти дочка, а не мати, яка її, напевно, варила?
(Із поваги до старших, щоб допомогти.)
— Чого хоче научати мати?
(Обережності, культури поведінки, чемності, поваги до старших, як це заведено.)
— Як соловейко не дає матері научати?
(Голосно співає.)
Цікаво!
СОЛОВЕЙКО
Соловейко — один з найвідоміших співочих птахів України. Мешкає він не тільки в лісах. Відомо досить багато випадків гніздування солов’їв у селах. За наявності сприятливих умов солов’ї оселяються поряд із людиною навіть у великих містах, де вони охоче займають зручні місця в парках, скверах, садах, річкових заростях, у придорожніх лісосмугах.На території України солов’ї з’являються в середині квітня — на початку травня.
2) Гра « Давайте сперечатися».
- Я буду щось стверджувати, а ви, якщо згодні – піднімаєте зелену сигнальну картку, а якщо ні – червону.
Я стверджую, що :
- в слові «хрущі» 4 звуки. Так чи ні? ( ні, 5 звуків );
- в слові «плугатарі» немає м’якого звука ? ( ні, [ р ] );
- слово «ШЕВЧЕНКО» пишеться з маленької букви (НІ)
Час продовжувати мандрівку. В салоні на нас чекають стюардеси.
VІ Заключна частина
Учитель. А що треба для того, щоб наша Батьківщина процвітала, щоб росли ми у мирі і злагоді? Що треба для того, щоб відчути себе справжнім патріотом, громадянином своєї Вітчизни? (Відповіді учнів)
А зараз кожен із вас подумає, прислухається до свого серця і скаже заповітні і щирі слова про Україну. Слова, що йдуть від серця – найщиріші і найтепліші. Тому настав час скласти колективний вірш про Україну зі щирих і теплих слів. Я почну, а ви добиратимете останнє слово другого рядка в риму. (Доповнення вірша)
(на фоні мелодії)
Моя Батьківщина – це хата й…, (калина)
Що виросла біля …. (вікна)
Моя Батьківщина – це вся Україна,
Що в цілому світі …!(одна)
Моя Батьківщина – це села й містечка,
Й верба, що пустила ….(гілля)
І річка красива від нас недалечко…
Уся наша рідна …!(земля)
Моя Батьківщина – це будні і …,(свято)
І неба безмежного шир.
Щасливе дитинство, і мама, і …,(тато)
Це радість, це ласка і …!(мир)
Пісня «Україна»
VІ Підсумок уроку
Шановний відвідувач сайту, дякую за активність. Та зверніть увагу: якщо Ви додаєте на сайт свій матеріал, додавайте і свій підпис. Дотримуйтесь правил форматування документа. З повагою адміністрація сайту.
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі. [ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Форма входу
Кнопочка Стежинок
Ми будемо Вам вдячні, якщо ви розмістите нашу кнопку у себе на сайті. Якщо ви хочете обмінятися з нами банерами, пишіть в гостьову книгу, каталог «Друзі сайту» до Ваших послуг