3 клас Контрольна робота 7
Робота з літературним твором
І варіант
Як мати стала зозулею
Були собі чоловік та жінка і мали четверо дітей. Якось чоловік застудився і помер. Та незабаром і жінка злягла хвора. Погано їй, пересохло в горлі, мовить тихо до дітей :
― Діточки, подайте мені води, так пити хочеться.
― Нема в хаті води, ― одказують діти.
― Візьміть глечик, ― каже мати, ― підіть до річки та й наберіть води.
Обізвався старший хлопець:
― Я не маю чобіт, нехай іде сестра.
Мати до дочки :
― Піди, доню, принеси мені води.
― Я не маю хустки запнутися. Нехай іде менший.
Просить мати меншого сина :
― Піди, Іванку, принеси мені водички.
― Я не маю в що вдягнутися, ― одказує той.
Так ніхто і не приніс хворій матері води.
Пішли діти надвір гратися, а мати в хаті ледве підводиться з ліжка, обростає пір’ям. А найменший хлопчик саме вбіг у хату, бачить ― мати вже зозулею стає, почав гукати до брата та сестрички :
― Наша мати стає зозулею, хоче одлетіти од нас. Скоренько біжімо по воду для неї.
Схопили діти хто що: глечик , кружечку, відро. Усі побігли до річки і кричать навперебій* :
― Мамочко, мамочко, пий воду.
А мати вся обросла пір’ям, стала зозулькою, одлітає од хати:
― Ку-ку, ку-ку… Пі-зно, діти, пі-зно… Ку-ку, ку-ку…
І стала одлітати. А діти за нею бігли і бігли, збиваючи по грудках ноги до крові. І до цих пір у лісах, на полянах стелиться мох з червоними краплинками: кажуть, то краплини крові, що стікали тоді з ніг дитячих.
А мати назавжди відцуралася* рідних дітей і літає зозулею. (237 слів)
З народної творчості
Навперебій – перебиваючи один одного, намагаючись зробити щось першим.
Відцуратися – відмовитися, зректися , покинути що-небудь.
Завдання
1.Визнач жанр прочитаного твору.
А легенда;
Б загадка;
В байка.
2. Яке з даних прислів’їв виражає головну думку твору?
А Шануй батька й неньку ― буде тобі скрізь гладенько.
Б Матір не купити , не заслужити.
В Добрі діти доброго слова послухають , а лихі ― й дрючка не бояться.
3. Чому мати вирішила покинути дітей?
А мати їх розлюбила;
Б мати не хотіла їх доглядати;
В мати зрозуміла, що діти її не люблять.
4. Коли діти пішли по воду для матері?
А коли нагулялися;
Б коли захотіли їсти;
В коли побачили, що мати стала зозулею.
5. Встанови послідовність подій у творі.
А мати вся обросла пір’ям , стала зозулькою, одлітає од хати…
Пішли діти надвір гратися.
Якось чоловік застудився і помер.
― Я не маю хустки запнутися. Нехай іде менший.
6. Короткі влучні образні вислови, що часто містять римовані слова, називаються …
А загадкою;
Б скоромовкою;
В прислів’ям.
7. Встанови відповідність між дійовим персонажем та його словами:
Старший хлопець · · Я не маю в що вдягнутися.
Менший син · · Я не маю хустки запнутися.
Дочка · · Я не маю чобіт.
8. Випиши з тексту речення, в якому мати звертається до дітей з проханням.
Контрольна робота 7
Робота з літературним твором
ІІ варіант
Зоряний Віз
Це сталося дуже давно. На одну країну зійшла велика засуха ― не тільки в річках та озерах , а навіть у глибоких криницях геть чисто повисихала вода. Люди терпіли страждання і муки, багато з них повмирало.
У тім краю жила одна вдова. І була в неї одна-єдина донька. Щоб прогодувати матір, дівчинка взяла глечик і пішла шукати води.
Де вона ходила і скільки часу, хтозна, а тільки знайшла жадану воду. Набрала повнісінький глечик і понесла додому.
По дорозі вдовина дочка натрапила на одного чоловіка, що ледве подавав ознаки життя. Дівчинка схилилася над бідолашним і дала йому вдосталь напитися. Врятувавши одного від смерті, вона скоро зустріла ще одного помираючого. Дала і цьому вгамувати страшенну спрагу*.
― Нічого, ― сказала собі дівчинка, - у глечику води ще досить. Буде й матері.
Але невдовзі вона побачила третього страдника*, котрий лежав під кущем край дороги. Дівчинка і його не минула. А далі були і четвертий, і п’ятий ― аж до сьомого. Всім вона давала пити і всіх порятувала від повільної неминучої смерті. Води зосталося на самому денці.
Та ось дівчина притомилася і сіла відпочити. Коли це звідки не візьмись біля неї з’явився собака і перекинув глечик. І тут сталося велике диво: з перекинутого глечика вилетіло сім яскравих зірок і одна восьма ― маленька ― та й поставали на небі.
Кажуть, що ті зірки і є небесний Віз, або душі тих людей, котрим не дала загинути дівчинка. А восьма зірка, найменша ― то душа собаки, що перекинув глечик. За чуйність дівчини Господь послав дощ на ту землю. (244 слова)
З народної творчості
Бідолашний – нещасна людина.
Спрага – сильне бажання пити.
Страдник – людина, яка страждає.
Завдання
1.Визнач жанр прочитаного твору.
А легенда;
Б загадка;
В байка.
2. Яке диво сталося після зустрічі дівчинки із собакою ?
А дівчинка стала красунею;
Б песик заговорив;
В з глечика вилетіло сім яскравих зірок і одна восьма ― маленька.
3. Якою була дівчинка?
А лінивою, грубою, скупою;
Б акуратною, красивою, розумною;
В милосердною, чуйною, щедрою.
4. Що таке небесний Віз ?
А небесна дорога;
Б вісім зірок на небі, розміщені у певній послідовності;
В земний шлях.
5. Встанови послідовність подій у творі.
Та ось дівчинка притомилася і сіла відпочити.
На одну країну зійшла велика засуха.
Господь послав дощ на ту землю.
Дала і цьому вгамувати страшенну спрагу.
6. Жартівливі вислови , складені із важких для швидкої вимови слів, називаються ….
А загадкою;
Б скоромовкою;
В прислів’ям.
7. Встанови відповідність між словом та тлумаченням його значення
Засуха · · Посуд із глини.
Глечик · · Через невеликий проміжок часу.
Невдовзі · · Відсутність дощу тривалий час.
8. Випиши з тексту речення, в якому розповідається про появу великого дива.
Підготувала Рибаковська Н.В. |